ZANIM ROZPOCZNĘ NAUKĘ W SZKOLE

ZANIM TWOJE DZIECKO PÓJDZIE DO SZKOŁY

Kompetencje 5- latka po ukończeniu przedszkola

 

 Arkusz diagnostyczny dojrzałości 5-latka uwzględnia:

Sprawność ruchową

Spostrzeganie słuchowe

Spostrzeganie wzrokowe

Sprawność rysowania

Sprawność rąk

Myślenie

Myślenie matematyczne

Mowę

Orientację w otoczeniu

Kontakty z dziećmi

Emocje i stosunek do działania

 Charakterystyczne cechy

 

ROZWÓJ RUCHOWY

 

5-latki bardzo lubią ruch, choć maja jeszcze stosunkowo słabe mięśnie. Ponadto nie potrafią długo usiedzieć w jednym miejscu. Bardzo szybko męczą się 5-letnim dzieciom ręce, które są jeszcze dosyć krótkie.

5-latek potrafi:

Biegać, skakać, wspinać się na drabinki

Skakać na dwóch nogach przed siebie

Skakać na jednaj nodze w miejscu

Przejść po wąskiej dróżce o szerokości ok. 25 cm

Stać przez ok. 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach

Zrobić samodzielnie trzy przysiady

Szybko wchodzić i schodzić ze schodów naprzemiennie (bez trzymania poręczy)

Zaczyna uczyć się jeździć na rowerze na dwóch kółkach

Samodzielnie rozebrać się

Ma kłopoty z samodzielnym ubieraniem się

Samodzielnie je łyżką i widelcem, sprzątać ze stołu

Umyć i wytrzeć twarz i ręce

Umyć zęby pod kontrolą

Uczesać włosy (nie na całej głowie)

Budować z klocków lego

Wylepiać z plasteliny

Nawlekać korale

Przyklejać naklejki

Drzeć papier na małe kawałki i wyklejać nim kontury

Przecinać nożyczkami papier i ciąć po prostej (początki)

Prawidłowo trzymać ołówek

Rysować linie pionowe, poziome lub ukośne

Odwzorować kółko, kwadrat, trójkąt, trapez, krzyżyk

Kolorować obrazki

Rysować rysunek zgodnie z podanym tematem (przybliżone części ciała, barwy podobne do rzeczywistych)

Odwzorowywać niektóre szlaczki

Malować kredkami, farbami, pędzlem

 

ROZWÓJ PSYCHICZNY

 

Uwaga 5-latka jest:

Mimowolna (zmiany w otoczeniu przyciągają uwagę dziecka)

Krótkotrwała (skupia uwagę na wykonywanych czynnościach od kilku do kilkunastu minut)

Niepodzielna (dziecko 5-letnie koncentruje się tylko na jednej czynności)

Silna (dziecko przy wykonywaniu ważnej czynności często nie odbiera innych bodźców)

Pamięć 5-latka jest:

Mimowolna (zapamiętuje przypadkowo to, co je ciekawi, a nie to co jest ważne, nie zawsze zapamiętuje to czego nauczyciel od niego wymaga)

Krótkotrwała w odniesieniu do mało ważnych informacji dla dziecka i długotrwała gdy informacje mają duży ładunek emocjonalny (baśnie, piosenki)

Mechaniczna (dziecko nie jest krytyczne wobec zapamiętanych wiadomości, zapamiętuje w sposób dosłowny)

Świeża (szybko zapamiętuje)

Mała gotowość pamięci (dopiero po dłuższej chwili dzieci wydobywają z pamięci informację, o która nam chodzi)

 

SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE

 

5-latek:

Lubi słuchać, gdy mu się czyta

Rozumie tekst, który mu się czyta

W wyuczonym wierszu odtwarza rymy

Potrafi podzielić zdanie trzy i czterowyrazowe na wyrazy (po ćwiczeniach)

Potrafi podzielić wyraz na dwie, trzy sylaby (po ćwiczeniach)

Potrafi wydzielić samogłoskę i spółgłoskę w nagłosie (po ćwiczeniach)

Nie wyodrębnia głosek w wygłosie

Potrafi tworzyć proste rymy

Potrafi pokazać w otoczeniu lub na obrazkach przedmioty, których nazwy zaczynają się da podana głoskę

Rozpoznawane są zależności czasowe (kolejność głosek, kolejność słów w mówieniu itp.)

 

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE

 

5-latek:

Spostrzega w sposób przypadkowy, nieuporządkowany

Spostrzega do kilkunastu elementów na obrazkach

Nie spostrzega zależności przestrzennych między elementami obrazka

Spostrzega od 5 do ok. 8 różnic między podobnymi obrazkami

Spostrzega podstawowe części człowieka, ale nie spostrzega usytuowania ich względem siebie, ani podstawowych cech

Potrafi różnicować kształty liter drukowanych, cyfr, kształty podstawowych figur geometrycznych

Potrafi budować proste budowle według załączonego wzoru, odwzorować kwadrat z narysowaną przekątną

Poznawane są zależności przestrzenne (za, obok, nad, za, z tyłu, na górze, na dole, z prawej, itp.)

 

MYŚLENIE

 

5-latek:

Ma trudności z przyswajaniem wiadomości dotyczących przestrzeni i czasu, ale rozróżnia już pory roku

Potrafi porównywać pod katem różnic

Potrafi porównywać pod kątem podobieństw

Często myśli w sposób skojarzeniowy

Potrafi klasyfikować ze względu na dwa, trzy kryteria

Myśli myśleniem „życzeniowym”

Opiera się głownie na cechach wyglądu zewnętrznego

 

MYŚLENIE MATEMATYCZNE

 

5-latek:

Przelicza zbiór składający się z ok. 10 elementów

Rozumie pojęcia: więcej, mniej, tyle samo, ile (nie rozumie pojęć: o tyle więcej, o tyle mnie)

Potrafi na polecenie dokładać i zabierać (dodawać i odejmować) elementy zbioru, podając wynik liczy na konkretach

Wie, że ostatni liczebnik odnosi do wielkości zbioru

Nie rozwiązuje prostych zadań tekstowych

Nie rozumie jednostek miar

Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne i jest osłuchany z ich nazwami

 

MOWA

 

W wieku 5 lat słownik dziecka znacznie powiększa się i jest uwarunkowany kulturowo. Dlatego też dzieci, którym czyta się książki znają o wiele więcej słów niż bierni słuchacze.

5-latek:

Nazywa czynności, sytuacje, opisuje za pomocą przymiotników

Prawidłowo wymawia głoski

Wypowiada się zdaniami, potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać co się stało, co zdarzyło się w przedszkolu itp.

Pyta się o nieznane słowa

Rozumie treść poleceń, rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w domu i w przedszkolu

 

EMOCJE

 

Dziecko w wieku 5 lat zaczyna rozumieć, że rodzice przyjdą po niego do przedszkola. Chce bawić się z rówieśnikami i dlatego coraz rzadziej obraża się, płacze i złości. Ponadto przewiduje reakcje dorosłych na skutki swojej działalności i próbuje pokonywać trudności, o ile nie przerastają znacznie jego możliwości.

Emocje 5-latka są:

Krótkotrwałe silne, gwałtowne, dziecko często nie może nad nimi zapanować

Spontaniczne, wyraziste zmienne

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY

 

5-latek:

Bawi się w grupie, jest zapraszany do wspólnej zabawy

Próbuje bawić się zgodnie z innymi, bez ciągłych kłótni

Rzadziej obraża się i płacze

Mniej skarży

Zaczyna stosować się do poleceń skierowanych przez nauczyciela

Zaczyna przejmować się uczuciami swoich rówieśników

Ponadto należy pamiętać, że wiek powyżej 4 roku życia to:

Wiek fascynacji słowem

Faza grzecznego dziecka

Skrajne gwałtowne reakcje emocjonalne

 

Aktualności

Spotkanie z cyklu Bezpieczna Gmina

23.02.2024

Bezpieczna Gmina

W czwartek 22 lutego 2024 nasze przedszkolaki wspólnie z starszymi kolegami z Szkoły Podstawowej w Osiedlu Niewiadów uczestniczyli w spotkaniu z cyklu Bezpieczna Gmina. W ramach tego spotkania zapoznali się z zasadami właściwej higieny jamy ustnej i tym, co się z zębami dzieje, gdy się o nie nie dba. Druga część spotkania dotyczyła bezpieczeństwa na drodze i w sieci, a prowadzona była przez policjantów z Komendy Powiatowej Policji w Tomaszowie Mazowieckim.

Czytaj więcej...
Ostatki 2024

14.02.2024

Ostatki 2024

Tegoroczne Ostatki w naszym przedszkolu świętowali z nami superbohaterowie, czarodzieje i czarodziejki, postaci z bajek, strażacy i policjanci, za których przebrały się nasz przedszkolaki. Emocjom, zabawie i tańcom nie było końca. Nie zabrakło ciekawych konkurencji, czy profesjonalnej sesji fotograficznej. A o nasze brzuszki i słodki poczęstunek zadbały Panie z Rady Rodziców. 

Czytaj więcej...
Rekrutacja 2024/2025

22.01.2024

REKRUTACJA NA ROK SZKOLNY 2024/2025

Drodzy Rodzice / Szanowni Państwo Z dniem 22 stycznia otwieramy procedurę rekrutacyjną na przyszły rok szkolny 2024/2025. Wnioski będą przyjmowane od 5 lutego 2024 r Bardzo prosimy o zapoznanie się z zarządzeniem o rekrutacji i regulaminem, a zwłaszcza harmonogramem rekrutacji oraz złożenie stosownych dokumentów w nieprzekraczalnych terminach:  Zarządzenie w sprawie rekrutacji Regulamin rekrutacji 2024/2025Dokumenty dla dzieci kontynuujących naukę w przedszkolu do 2 lutego 2024                a) Deklarację o kontynuowaniu                 b) Upoważnienie do odbioru dziecka      4. Dokumenty dla dzieci ubiegających się o przyjęcie do przedszkola w terminie od 5 do 23 lutego 2024                a) Wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola                b) Oświadczenie o pracy                  c) Deklaracja o czasie pobytu dziecka w przedszkolu                d) Upoważnienie do odbioru dzieci                 e) oraz oświadczenia, jeśli u Państwa występuje taka sytuacja                            - Oświadczenie o rodzeństwie uczęszczającym                             - Oświadczenie o pieczy zastępczej                             - Oświadczenie o niepełnosprawności                             - Oświadczenie o wielodzietności                             -  Oświadczenie o samotnym rodzicielstwie

Czytaj więcej...
WOŚP 2024

01.02.2024

Przedszkolaki dla WOŚP

W niedzielę 28 stycznia 2024 roku w hali Szkoły Podstawowej w Ujeździe, jak w całej Polsce i wielu innych miastach na świecie zagrała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. W tym roku wspólnie łapiemy oddech po pandemii, dlatego dochód z tej kwesty przeznaczony na będzie na doposażenie szpitali w sprzęt do rehabilitacji pocovidowej. Po prostu nie mogło nas tam zabraknąć. Na przedszkolnym stoisku można było nabyć słodkości, gadżety przygotowane przez rodziców naszych przedszkolaków. Występy naszych starszaków zostały nagrodzone gromkimi brawami. Ciocie pracujące w kuchni przygotowały pyszny tort na licytację. Do naszej WOŚPowej puszki trafiło 3333,75 zł.Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym rodzicom. A w szczególności  tym, którzy  przygotowali słodkości oraz opiekowali się naszym stoiskiem.  Bez Was byłoby to niemożliwe... 

Czytaj więcej...
Dzień Babci i Dziadka 2024

22.01.2024

Występy dla Babci i Dziadka

21 i 22 stycznia w kalendarzu przypada Dzień Babci i Dziadka. Z tej okazji przez cały tydzień przedszkolaki z różnych grup dla zaproszonych Babć i Dziadków przedstawiali Jasełka, nieco zmodyfikowane o wiersze i piosenki specjalnie z okazji ich święta. Było moc wzruszeń. Nie zabrakło również też tradycyjnych laurek i poczęstunku.

Czytaj więcej...
Jasełka w NuMed

09.01.2024

Przedszkolaki z dobrą nowiną w NuMed.

9 stycznia grupa starszaków Bąbelki ruszyła do Tomaszowa Mazowieckiego, by dla pacjentów tamtejszego Szpitala Onkologicznego NuMed wystawić Jasełka. Przedstawienie zostało entuzjastycznie przyjęte przed publiczność, czego ogromnie się cieszymy. 

Czytaj więcej...

Wyszukiwarka