ZANIM ROZPOCZNĘ NAUKĘ W SZKOLE
ZANIM TWOJE DZIECKO
PÓJDZIE DO SZKOŁY
Kompetencje 5- latka po
ukończeniu przedszkola
Arkusz
diagnostyczny dojrzałości 5-latka uwzględnia:
Sprawność ruchową
Spostrzeganie słuchowe
Spostrzeganie wzrokowe
Sprawność rysowania
Sprawność rąk
Myślenie
Myślenie matematyczne
Mowę
Orientację w otoczeniu
Kontakty z dziećmi
Emocje i stosunek do
działania
Charakterystyczne
cechy
ROZWÓJ RUCHOWY
5-latki bardzo lubią
ruch, choć maja jeszcze stosunkowo słabe mięśnie. Ponadto nie potrafią długo
usiedzieć w jednym miejscu. Bardzo szybko męczą się 5-letnim dzieciom ręce,
które są jeszcze dosyć krótkie.
5-latek potrafi:
Biegać, skakać, wspinać
się na drabinki
Skakać na dwóch nogach
przed siebie
Skakać na jednaj nodze w
miejscu
Przejść po wąskiej
dróżce o szerokości ok. 25 cm
Stać przez ok. 15 sekund
z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach
Zrobić samodzielnie trzy
przysiady
Szybko wchodzić i
schodzić ze schodów naprzemiennie (bez trzymania poręczy)
Zaczyna uczyć się
jeździć na rowerze na dwóch kółkach
Samodzielnie rozebrać
się
Ma kłopoty z
samodzielnym ubieraniem się
Samodzielnie je łyżką i
widelcem, sprzątać ze stołu
Umyć i wytrzeć twarz i
ręce
Umyć zęby pod kontrolą
Uczesać włosy (nie na
całej głowie)
Budować z klocków lego
Wylepiać z plasteliny
Nawlekać korale
Przyklejać naklejki
Drzeć papier na małe
kawałki i wyklejać nim kontury
Przecinać nożyczkami
papier i ciąć po prostej (początki)
Prawidłowo trzymać
ołówek
Rysować linie pionowe,
poziome lub ukośne
Odwzorować kółko,
kwadrat, trójkąt, trapez, krzyżyk
Kolorować obrazki
Rysować rysunek zgodnie
z podanym tematem (przybliżone części ciała, barwy podobne do rzeczywistych)
Odwzorowywać niektóre
szlaczki
Malować kredkami,
farbami, pędzlem
ROZWÓJ PSYCHICZNY
Uwaga 5-latka jest:
Mimowolna (zmiany w
otoczeniu przyciągają uwagę dziecka)
Krótkotrwała (skupia
uwagę na wykonywanych czynnościach od kilku do kilkunastu minut)
Niepodzielna (dziecko
5-letnie koncentruje się tylko na jednej czynności)
Silna (dziecko przy
wykonywaniu ważnej czynności często nie odbiera innych bodźców)
Pamięć 5-latka jest:
Mimowolna (zapamiętuje
przypadkowo to, co je ciekawi, a nie to co jest ważne, nie zawsze zapamiętuje
to czego nauczyciel od niego wymaga)
Krótkotrwała w
odniesieniu do mało ważnych informacji dla dziecka i długotrwała gdy informacje
mają duży ładunek emocjonalny (baśnie, piosenki)
Mechaniczna (dziecko nie
jest krytyczne wobec zapamiętanych wiadomości, zapamiętuje w sposób dosłowny)
Świeża (szybko
zapamiętuje)
Mała gotowość pamięci
(dopiero po dłuższej chwili dzieci wydobywają z pamięci informację, o która nam
chodzi)
SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE
5-latek:
Lubi słuchać, gdy mu się
czyta
Rozumie tekst, który mu
się czyta
W wyuczonym wierszu
odtwarza rymy
Potrafi podzielić zdanie
trzy i czterowyrazowe na wyrazy (po ćwiczeniach)
Potrafi podzielić wyraz
na dwie, trzy sylaby (po ćwiczeniach)
Potrafi wydzielić
samogłoskę i spółgłoskę w nagłosie (po ćwiczeniach)
Nie wyodrębnia głosek w
wygłosie
Potrafi tworzyć proste
rymy
Potrafi pokazać w
otoczeniu lub na obrazkach przedmioty, których nazwy zaczynają się da podana
głoskę
Rozpoznawane są zależności
czasowe (kolejność głosek, kolejność słów w mówieniu itp.)
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE
5-latek:
Spostrzega w sposób
przypadkowy, nieuporządkowany
Spostrzega do kilkunastu
elementów na obrazkach
Nie spostrzega
zależności przestrzennych między elementami obrazka
Spostrzega od 5 do ok. 8
różnic między podobnymi obrazkami
Spostrzega podstawowe
części człowieka, ale nie spostrzega usytuowania ich względem siebie, ani
podstawowych cech
Potrafi różnicować
kształty liter drukowanych, cyfr, kształty podstawowych figur geometrycznych
Potrafi budować proste
budowle według załączonego wzoru, odwzorować kwadrat z narysowaną przekątną
Poznawane są zależności
przestrzenne (za, obok, nad, za, z tyłu, na górze, na dole, z prawej, itp.)
MYŚLENIE
5-latek:
Ma trudności z
przyswajaniem wiadomości dotyczących przestrzeni i czasu, ale rozróżnia już
pory roku
Potrafi porównywać pod
katem różnic
Potrafi porównywać pod
kątem podobieństw
Często myśli w sposób
skojarzeniowy
Potrafi klasyfikować ze
względu na dwa, trzy kryteria
Myśli myśleniem
„życzeniowym”
Opiera się głownie na
cechach wyglądu zewnętrznego
MYŚLENIE MATEMATYCZNE
5-latek:
Przelicza zbiór
składający się z ok. 10 elementów
Rozumie pojęcia: więcej,
mniej, tyle samo, ile (nie rozumie pojęć: o tyle więcej, o tyle mnie)
Potrafi na polecenie
dokładać i zabierać (dodawać i odejmować) elementy zbioru, podając wynik liczy
na konkretach
Wie, że ostatni
liczebnik odnosi do wielkości zbioru
Nie rozwiązuje prostych
zadań tekstowych
Nie rozumie jednostek
miar
Rozpoznaje podstawowe
figury geometryczne i jest osłuchany z ich nazwami
MOWA
W wieku 5 lat słownik
dziecka znacznie powiększa się i jest uwarunkowany kulturowo. Dlatego też
dzieci, którym czyta się książki znają o wiele więcej słów niż bierni
słuchacze.
5-latek:
Nazywa czynności,
sytuacje, opisuje za pomocą przymiotników
Prawidłowo wymawia
głoski
Wypowiada się zdaniami,
potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać co się stało, co zdarzyło się w
przedszkolu itp.
Pyta się o nieznane
słowa
Rozumie treść poleceń,
rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w domu i w przedszkolu
EMOCJE
Dziecko w wieku 5 lat
zaczyna rozumieć, że rodzice przyjdą po niego do przedszkola. Chce bawić się z
rówieśnikami i dlatego coraz rzadziej obraża się, płacze i złości. Ponadto
przewiduje reakcje dorosłych na skutki swojej działalności i próbuje pokonywać
trudności, o ile nie przerastają znacznie jego możliwości.
Emocje 5-latka są:
Krótkotrwałe silne,
gwałtowne, dziecko często nie może nad nimi zapanować
Spontaniczne, wyraziste
zmienne
ROZWÓJ SPOŁECZNY
5-latek:
Bawi się w grupie, jest
zapraszany do wspólnej zabawy
Próbuje bawić się
zgodnie z innymi, bez ciągłych kłótni
Rzadziej obraża się i
płacze
Mniej skarży
Zaczyna stosować się do
poleceń skierowanych przez nauczyciela
Zaczyna przejmować się
uczuciami swoich rówieśników
Ponadto należy pamiętać,
że wiek powyżej 4 roku życia to:
Wiek fascynacji słowem
Faza grzecznego dziecka
Skrajne gwałtowne
reakcje emocjonalne