ZANIM ROZPOCZNĘ NAUKĘ W SZKOLE

ZANIM TWOJE DZIECKO PÓJDZIE DO SZKOŁY

Kompetencje 5- latka po ukończeniu przedszkola

 

 Arkusz diagnostyczny dojrzałości 5-latka uwzględnia:

Sprawność ruchową

Spostrzeganie słuchowe

Spostrzeganie wzrokowe

Sprawność rysowania

Sprawność rąk

Myślenie

Myślenie matematyczne

Mowę

Orientację w otoczeniu

Kontakty z dziećmi

Emocje i stosunek do działania

 Charakterystyczne cechy

 

ROZWÓJ RUCHOWY

 

5-latki bardzo lubią ruch, choć maja jeszcze stosunkowo słabe mięśnie. Ponadto nie potrafią długo usiedzieć w jednym miejscu. Bardzo szybko męczą się 5-letnim dzieciom ręce, które są jeszcze dosyć krótkie.

5-latek potrafi:

Biegać, skakać, wspinać się na drabinki

Skakać na dwóch nogach przed siebie

Skakać na jednaj nodze w miejscu

Przejść po wąskiej dróżce o szerokości ok. 25 cm

Stać przez ok. 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach

Zrobić samodzielnie trzy przysiady

Szybko wchodzić i schodzić ze schodów naprzemiennie (bez trzymania poręczy)

Zaczyna uczyć się jeździć na rowerze na dwóch kółkach

Samodzielnie rozebrać się

Ma kłopoty z samodzielnym ubieraniem się

Samodzielnie je łyżką i widelcem, sprzątać ze stołu

Umyć i wytrzeć twarz i ręce

Umyć zęby pod kontrolą

Uczesać włosy (nie na całej głowie)

Budować z klocków lego

Wylepiać z plasteliny

Nawlekać korale

Przyklejać naklejki

Drzeć papier na małe kawałki i wyklejać nim kontury

Przecinać nożyczkami papier i ciąć po prostej (początki)

Prawidłowo trzymać ołówek

Rysować linie pionowe, poziome lub ukośne

Odwzorować kółko, kwadrat, trójkąt, trapez, krzyżyk

Kolorować obrazki

Rysować rysunek zgodnie z podanym tematem (przybliżone części ciała, barwy podobne do rzeczywistych)

Odwzorowywać niektóre szlaczki

Malować kredkami, farbami, pędzlem

 

ROZWÓJ PSYCHICZNY

 

Uwaga 5-latka jest:

Mimowolna (zmiany w otoczeniu przyciągają uwagę dziecka)

Krótkotrwała (skupia uwagę na wykonywanych czynnościach od kilku do kilkunastu minut)

Niepodzielna (dziecko 5-letnie koncentruje się tylko na jednej czynności)

Silna (dziecko przy wykonywaniu ważnej czynności często nie odbiera innych bodźców)

Pamięć 5-latka jest:

Mimowolna (zapamiętuje przypadkowo to, co je ciekawi, a nie to co jest ważne, nie zawsze zapamiętuje to czego nauczyciel od niego wymaga)

Krótkotrwała w odniesieniu do mało ważnych informacji dla dziecka i długotrwała gdy informacje mają duży ładunek emocjonalny (baśnie, piosenki)

Mechaniczna (dziecko nie jest krytyczne wobec zapamiętanych wiadomości, zapamiętuje w sposób dosłowny)

Świeża (szybko zapamiętuje)

Mała gotowość pamięci (dopiero po dłuższej chwili dzieci wydobywają z pamięci informację, o która nam chodzi)

 

SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE

 

5-latek:

Lubi słuchać, gdy mu się czyta

Rozumie tekst, który mu się czyta

W wyuczonym wierszu odtwarza rymy

Potrafi podzielić zdanie trzy i czterowyrazowe na wyrazy (po ćwiczeniach)

Potrafi podzielić wyraz na dwie, trzy sylaby (po ćwiczeniach)

Potrafi wydzielić samogłoskę i spółgłoskę w nagłosie (po ćwiczeniach)

Nie wyodrębnia głosek w wygłosie

Potrafi tworzyć proste rymy

Potrafi pokazać w otoczeniu lub na obrazkach przedmioty, których nazwy zaczynają się da podana głoskę

Rozpoznawane są zależności czasowe (kolejność głosek, kolejność słów w mówieniu itp.)

 

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE

 

5-latek:

Spostrzega w sposób przypadkowy, nieuporządkowany

Spostrzega do kilkunastu elementów na obrazkach

Nie spostrzega zależności przestrzennych między elementami obrazka

Spostrzega od 5 do ok. 8 różnic między podobnymi obrazkami

Spostrzega podstawowe części człowieka, ale nie spostrzega usytuowania ich względem siebie, ani podstawowych cech

Potrafi różnicować kształty liter drukowanych, cyfr, kształty podstawowych figur geometrycznych

Potrafi budować proste budowle według załączonego wzoru, odwzorować kwadrat z narysowaną przekątną

Poznawane są zależności przestrzenne (za, obok, nad, za, z tyłu, na górze, na dole, z prawej, itp.)

 

MYŚLENIE

 

5-latek:

Ma trudności z przyswajaniem wiadomości dotyczących przestrzeni i czasu, ale rozróżnia już pory roku

Potrafi porównywać pod katem różnic

Potrafi porównywać pod kątem podobieństw

Często myśli w sposób skojarzeniowy

Potrafi klasyfikować ze względu na dwa, trzy kryteria

Myśli myśleniem „życzeniowym”

Opiera się głownie na cechach wyglądu zewnętrznego

 

MYŚLENIE MATEMATYCZNE

 

5-latek:

Przelicza zbiór składający się z ok. 10 elementów

Rozumie pojęcia: więcej, mniej, tyle samo, ile (nie rozumie pojęć: o tyle więcej, o tyle mnie)

Potrafi na polecenie dokładać i zabierać (dodawać i odejmować) elementy zbioru, podając wynik liczy na konkretach

Wie, że ostatni liczebnik odnosi do wielkości zbioru

Nie rozwiązuje prostych zadań tekstowych

Nie rozumie jednostek miar

Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne i jest osłuchany z ich nazwami

 

MOWA

 

W wieku 5 lat słownik dziecka znacznie powiększa się i jest uwarunkowany kulturowo. Dlatego też dzieci, którym czyta się książki znają o wiele więcej słów niż bierni słuchacze.

5-latek:

Nazywa czynności, sytuacje, opisuje za pomocą przymiotników

Prawidłowo wymawia głoski

Wypowiada się zdaniami, potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać co się stało, co zdarzyło się w przedszkolu itp.

Pyta się o nieznane słowa

Rozumie treść poleceń, rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w domu i w przedszkolu

 

EMOCJE

 

Dziecko w wieku 5 lat zaczyna rozumieć, że rodzice przyjdą po niego do przedszkola. Chce bawić się z rówieśnikami i dlatego coraz rzadziej obraża się, płacze i złości. Ponadto przewiduje reakcje dorosłych na skutki swojej działalności i próbuje pokonywać trudności, o ile nie przerastają znacznie jego możliwości.

Emocje 5-latka są:

Krótkotrwałe silne, gwałtowne, dziecko często nie może nad nimi zapanować

Spontaniczne, wyraziste zmienne

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY

 

5-latek:

Bawi się w grupie, jest zapraszany do wspólnej zabawy

Próbuje bawić się zgodnie z innymi, bez ciągłych kłótni

Rzadziej obraża się i płacze

Mniej skarży

Zaczyna stosować się do poleceń skierowanych przez nauczyciela

Zaczyna przejmować się uczuciami swoich rówieśników

Ponadto należy pamiętać, że wiek powyżej 4 roku życia to:

Wiek fascynacji słowem

Faza grzecznego dziecka

Skrajne gwałtowne reakcje emocjonalne

 

Aktualności

projekt

02.09.2025

Informacje o projekcie ,,O czym szumią drzewa w sadzie, parku i w lesie?"

Czytaj więcej...
Ogłoszenie

14.07.2025

Rekrutacja na szkolenie

Gmina Ujazd realizująca projektpn. „Łódzkie dba o zdrowie psychiczne” ogłasza:Rekrutacje na szkolenie:dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżąz zaburzeniami neurorozwojowymi i psychicznymiCelem projektu jest wzmocnienie kondycji psychicznej osób pracującychz dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz psychicznymi,a także przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu. Inicjatywa skierowanajest do nauczycieli z placówek oświatowych na terenie gminy Ujazd, którzyna co dzień wspierają uczniów z tego typu trudnościami.Termin naboru na szkolenie:14.07.2025r. - 28.07.2025 r.Szczegółowe informacje dostępne w sekretariaciePrzedszkola Samorządowego w Ujeździe.

Czytaj więcej...
Dyżur wakacyjny 2025

23.05.2025

Dyżur wakacyjny 2025 - rekrutacja

Drodzy Rodzice!! Od 3 czerwca 2025r. rozpoczynamy zapisy dzieci na dyżur wakacyjny. Prosimy bardzo dokładnie przeanalizować treść Regulaminu rekrutacji na dyżur wakacyjny i zastanowić się, czy faktycznie nikt inny nie może sprawować w okresie wakacji opieki nad moim dzieckiem niż przedszkole. Jest to bardzo ważne, ponieważ może nie zostać przyjęte dziecko, które faktycznie tej opieki przedszkola będzie potrzebowało. Przypominam, że na miesiąc lipiec składają Państwo dokumenty w Przedszkolu Samorządowym w Osiedlu Niewiadów, na miesiąc sierpień w Przedszkolu Samorządowym w Ujeździe. Prosimy o ich wydrukowanie, wypełnienie i złożenie w sekretariacie odpowiedniego Przedszkola następujących dokumentów (dokumenty pobrać można poprze kliknięcie w hiperłącze) do dnia 13 czerwca 2025 r: Wniosek o przyjęcie na dyżur wakacyjnyOświadczenie o niekorzystanie z urlopuUmowa na dyżur wakacyjny

Czytaj więcej...
Wielkanocny obiad

16.04.2025

Wielkanocne życzenia :)

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice i Sympatycy Przedszkola! Z okazji zbliżających się Świąt życzymy, by wielkanocna atmosfera napełniła serca spokojem, a stoły – pysznymi potrawami. Niech ten czas będzie prawdziwym odpoczynkiem.     Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z przedszkolnego obiadu wielkanocnego.

Czytaj więcej...
Dzień Czekolady

11.04.2025

Dzień Czekolady w przedszkolu – słodka przygoda! 🍫🍓

Ach, co to był za dzień! 11 kwietnia 2025 na długo zostanie w naszej pamięci. Już od rana w przedszkolu unosił się zapach... nie, nie zwykłej owsianki – tylko prawdziwej CZEKOLADY! Wszystko za sprawą naszego wielkiego bohatera dnia: fontanny czekoladowej, która czekoladą tryskała niczym wodospad z bajki! Wszystko z okazji obchodzonego w Polsce Dnia Czekolady, który przypada na 12 kwietnia. Dzieci z wypiekami na twarzy (i potem z czekoladą na policzkach) ustawiały się w kolejce niczym mali odkrywcy gotowi zanurzyć owoce w tej słodkiej lawie. Były jabłuszka, banany, gruszki i  kukurydziane chrupki, która nie  pierwszy raz spotkały się z czekoladą – cóż wyszło z tego kulinarne zauroczenie. Nie obyło się bez śmiechu – ktoś przypadkiem polał czekoladą swój rękaw, ktoś inny chciał schować czekoladowego banana do kieszeni „na potem”. 😄 Nauczyciele uzbrojeni w serwetki i anielską cierpliwość dzielnie towarzyszyli małym pasjonatom słodyczy. To był dzień pełen uśmiechów, czekoladowych wąsów i pytań: "Czy jutro też będzie fontanna?" 😉

Czytaj więcej...
Konkurs Wesoła Nutka

11.04.2025

Nasi na konkursie ,,Wesoła Nutka"

Z radością informuję, że nasze przedszkolne reprezentantki w konkursie piosenki " Wesoła nutka" organizowanym przez PSM im profesora Tadeusza Wrońskiego w Tomaszowie Mazowieckim zdobyły: I miejsce zdobyła Zuzia Karszniewicz - przygotowana przez panią mgr Zuzanne Gadowską (MCK), II miejsce - Adela Baran - przygotowana przez panią mgr Karolinę Nowak, a III miejsce otrzymała Ola Cukier - przygotowana przez panią mgr Joannę Nakaziuk. Dziewczynki zaprezentowały się znakomicie, oczarowały publiczność i jury swoim talentem, radością i sceniczną swobodą. Serdeczne gratulacje dla naszych wspaniałych artystek oraz ich rodziców, którzy wspierali je w przygotowaniach! Wasza duma i radość to najlepsza nagroda za ich ciężką pracę. Niech ten sukces będzie inspiracją do dalszego muzykowania i kolejnych artystycznych przygód. Gratuluję!!!

Czytaj więcej...

Wyszukiwarka