ZANIM ROZPOCZNĘ NAUKĘ W SZKOLE

ZANIM TWOJE DZIECKO PÓJDZIE DO SZKOŁY

Kompetencje 5- latka po ukończeniu przedszkola

 

 Arkusz diagnostyczny dojrzałości 5-latka uwzględnia:

Sprawność ruchową

Spostrzeganie słuchowe

Spostrzeganie wzrokowe

Sprawność rysowania

Sprawność rąk

Myślenie

Myślenie matematyczne

Mowę

Orientację w otoczeniu

Kontakty z dziećmi

Emocje i stosunek do działania

 Charakterystyczne cechy

 

ROZWÓJ RUCHOWY

 

5-latki bardzo lubią ruch, choć maja jeszcze stosunkowo słabe mięśnie. Ponadto nie potrafią długo usiedzieć w jednym miejscu. Bardzo szybko męczą się 5-letnim dzieciom ręce, które są jeszcze dosyć krótkie.

5-latek potrafi:

Biegać, skakać, wspinać się na drabinki

Skakać na dwóch nogach przed siebie

Skakać na jednaj nodze w miejscu

Przejść po wąskiej dróżce o szerokości ok. 25 cm

Stać przez ok. 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach

Zrobić samodzielnie trzy przysiady

Szybko wchodzić i schodzić ze schodów naprzemiennie (bez trzymania poręczy)

Zaczyna uczyć się jeździć na rowerze na dwóch kółkach

Samodzielnie rozebrać się

Ma kłopoty z samodzielnym ubieraniem się

Samodzielnie je łyżką i widelcem, sprzątać ze stołu

Umyć i wytrzeć twarz i ręce

Umyć zęby pod kontrolą

Uczesać włosy (nie na całej głowie)

Budować z klocków lego

Wylepiać z plasteliny

Nawlekać korale

Przyklejać naklejki

Drzeć papier na małe kawałki i wyklejać nim kontury

Przecinać nożyczkami papier i ciąć po prostej (początki)

Prawidłowo trzymać ołówek

Rysować linie pionowe, poziome lub ukośne

Odwzorować kółko, kwadrat, trójkąt, trapez, krzyżyk

Kolorować obrazki

Rysować rysunek zgodnie z podanym tematem (przybliżone części ciała, barwy podobne do rzeczywistych)

Odwzorowywać niektóre szlaczki

Malować kredkami, farbami, pędzlem

 

ROZWÓJ PSYCHICZNY

 

Uwaga 5-latka jest:

Mimowolna (zmiany w otoczeniu przyciągają uwagę dziecka)

Krótkotrwała (skupia uwagę na wykonywanych czynnościach od kilku do kilkunastu minut)

Niepodzielna (dziecko 5-letnie koncentruje się tylko na jednej czynności)

Silna (dziecko przy wykonywaniu ważnej czynności często nie odbiera innych bodźców)

Pamięć 5-latka jest:

Mimowolna (zapamiętuje przypadkowo to, co je ciekawi, a nie to co jest ważne, nie zawsze zapamiętuje to czego nauczyciel od niego wymaga)

Krótkotrwała w odniesieniu do mało ważnych informacji dla dziecka i długotrwała gdy informacje mają duży ładunek emocjonalny (baśnie, piosenki)

Mechaniczna (dziecko nie jest krytyczne wobec zapamiętanych wiadomości, zapamiętuje w sposób dosłowny)

Świeża (szybko zapamiętuje)

Mała gotowość pamięci (dopiero po dłuższej chwili dzieci wydobywają z pamięci informację, o która nam chodzi)

 

SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE

 

5-latek:

Lubi słuchać, gdy mu się czyta

Rozumie tekst, który mu się czyta

W wyuczonym wierszu odtwarza rymy

Potrafi podzielić zdanie trzy i czterowyrazowe na wyrazy (po ćwiczeniach)

Potrafi podzielić wyraz na dwie, trzy sylaby (po ćwiczeniach)

Potrafi wydzielić samogłoskę i spółgłoskę w nagłosie (po ćwiczeniach)

Nie wyodrębnia głosek w wygłosie

Potrafi tworzyć proste rymy

Potrafi pokazać w otoczeniu lub na obrazkach przedmioty, których nazwy zaczynają się da podana głoskę

Rozpoznawane są zależności czasowe (kolejność głosek, kolejność słów w mówieniu itp.)

 

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE

 

5-latek:

Spostrzega w sposób przypadkowy, nieuporządkowany

Spostrzega do kilkunastu elementów na obrazkach

Nie spostrzega zależności przestrzennych między elementami obrazka

Spostrzega od 5 do ok. 8 różnic między podobnymi obrazkami

Spostrzega podstawowe części człowieka, ale nie spostrzega usytuowania ich względem siebie, ani podstawowych cech

Potrafi różnicować kształty liter drukowanych, cyfr, kształty podstawowych figur geometrycznych

Potrafi budować proste budowle według załączonego wzoru, odwzorować kwadrat z narysowaną przekątną

Poznawane są zależności przestrzenne (za, obok, nad, za, z tyłu, na górze, na dole, z prawej, itp.)

 

MYŚLENIE

 

5-latek:

Ma trudności z przyswajaniem wiadomości dotyczących przestrzeni i czasu, ale rozróżnia już pory roku

Potrafi porównywać pod katem różnic

Potrafi porównywać pod kątem podobieństw

Często myśli w sposób skojarzeniowy

Potrafi klasyfikować ze względu na dwa, trzy kryteria

Myśli myśleniem „życzeniowym”

Opiera się głownie na cechach wyglądu zewnętrznego

 

MYŚLENIE MATEMATYCZNE

 

5-latek:

Przelicza zbiór składający się z ok. 10 elementów

Rozumie pojęcia: więcej, mniej, tyle samo, ile (nie rozumie pojęć: o tyle więcej, o tyle mnie)

Potrafi na polecenie dokładać i zabierać (dodawać i odejmować) elementy zbioru, podając wynik liczy na konkretach

Wie, że ostatni liczebnik odnosi do wielkości zbioru

Nie rozwiązuje prostych zadań tekstowych

Nie rozumie jednostek miar

Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne i jest osłuchany z ich nazwami

 

MOWA

 

W wieku 5 lat słownik dziecka znacznie powiększa się i jest uwarunkowany kulturowo. Dlatego też dzieci, którym czyta się książki znają o wiele więcej słów niż bierni słuchacze.

5-latek:

Nazywa czynności, sytuacje, opisuje za pomocą przymiotników

Prawidłowo wymawia głoski

Wypowiada się zdaniami, potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać co się stało, co zdarzyło się w przedszkolu itp.

Pyta się o nieznane słowa

Rozumie treść poleceń, rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w domu i w przedszkolu

 

EMOCJE

 

Dziecko w wieku 5 lat zaczyna rozumieć, że rodzice przyjdą po niego do przedszkola. Chce bawić się z rówieśnikami i dlatego coraz rzadziej obraża się, płacze i złości. Ponadto przewiduje reakcje dorosłych na skutki swojej działalności i próbuje pokonywać trudności, o ile nie przerastają znacznie jego możliwości.

Emocje 5-latka są:

Krótkotrwałe silne, gwałtowne, dziecko często nie może nad nimi zapanować

Spontaniczne, wyraziste zmienne

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY

 

5-latek:

Bawi się w grupie, jest zapraszany do wspólnej zabawy

Próbuje bawić się zgodnie z innymi, bez ciągłych kłótni

Rzadziej obraża się i płacze

Mniej skarży

Zaczyna stosować się do poleceń skierowanych przez nauczyciela

Zaczyna przejmować się uczuciami swoich rówieśników

Ponadto należy pamiętać, że wiek powyżej 4 roku życia to:

Wiek fascynacji słowem

Faza grzecznego dziecka

Skrajne gwałtowne reakcje emocjonalne

 

Aktualności

Jasełka 2024

23.12.2024

Jasełka 2024

Okres świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, pełen wzruszeń, radości i świątecznej magii. W naszym przedszkolu co roku celebrujemy ten czas organizując Jasełka. W tym roku przedszkolaki z wszystkich grup pod czujnym okiem swoich nauczycieli i pracowników przedszkola przygotowały prześliczne przedstawienie, które przeniosło nas do wydarzeń z przed dwóch tysięcy lat. W dniu 20 grudnia 2024 na scenie Miejskiego Ośrodka Kultury swoje pociechy podziwiali rodzice, dziadkowie oraz zaproszeni goście, w repertuarze tradycyjnych kolęd, pastorałek, wierszy, tańców oraz nowszych świątecznych przebojów.Serdecznie zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z tego wydarzenia.

Czytaj więcej...
Świąteczne lepienie pierniczków

19.12.2024

Świąteczne przygotowania Przedszkolaków

Choinki już ubrane, próby do Jasełek trwają w najlepsze, a w domach świąteczne porządki... Jesteście ciekawi, jak jeszcze spędzają ten czas przedszkolaki. To zobaczcie, jak nam idzie robienie i ozdabianie świątecznych pierników.

Czytaj więcej...
Mikołajkowy koncert

07.01.2025

Świąteczny koncert kolęd i pastorałek...

6 grudnia 2024 nasze Sześciolatki uczestniczyły w Koncercie Kolęd i Pastorałek w trzech językach zorganizowanym przez zaprzyjaźnioną Szkołę Podstawową w Osiedlu Niewiadów. Nasi podopieczni zaprezentowały się z piosenką w języku angielskim „We wish You a Merry Christmas", którą przygotowały pod opieką nauczycielki języka angielskiego Małgorzaty Kobalczyk 

Czytaj więcej...
Mikołajki 2024

06.12.2024

Mikołajki 2024

Przyjedź do nas Mikołaju, Mikołaju Święty... No i przyjechał ulubiony świętu wszystkich przedszkolaków, w dodatku okazało się, że każde dziecko jest grzeczne bo wszystkie przedszkolaki otrzymały prezent. Rozmowy z Mikołajem i wspólna sesja zdjęciowa sprawiła, że dzieci 6 grudnia wróciły do domu z ogromnym uśmiechem. Od pomysłu do realizacji zawdzięczamy to Radzie Rodziców naszego przedszkola paniom Agacie, Ani,Kasi, Agnieszce, Ewelinie, Kasi, Justynce, Paulinie, Patrycji. Szczególnie pięknie dziękujęmy Panu Piotrowi (w roli głównego solenizanta) za wszystko co się w dniu dzisiejszym wydarzyło. Nie obyło się też bez mikołajkowych zabaw w grupach pod czujnym okiem przedszkolnych nauczycielek.  Było pięknie.

Czytaj więcej...
Andrzejki 2024

29.11.2024

Andrzejki 2024

29  listopada w Przedszkolu zapanowała magiczna atmosfera ponieważ świętowane były Andrzejki. Andrzejki to wieczór wróżb odprawianych w wigilię św. Andrzeja, czyli noc z 29 na 30 listopada. Według dawnych wierzeń ta noc miała magiczną moc, uchylającą wrota do nieznanej przyszłości. Andrzejki w Naszym Przedszkolu to już tradycja. Ten dzień był dniem radosnych zabaw i wróżb. Nie zabrakło  ustawiania bucików,  wróżenia za pomocą wirującej butelki, słodkich cukierków z wróżbą na przyszłość, czy tradycyjnego lania z wosku.  Zobaczcie ja się bawiliśmy, oglądając naszą fotorelację.

Czytaj więcej...
Dzień Pluszowego Misia 2024

25.11.2024

Dzień Pluszowego Misia 2024

Pluszowy Miś z wystawy Miś na spacer chciał do dzieci iść... No i przyszedł w odwiedziny do Przedszkola w Osiedlu Niewiadów, gdzie wspólnie z dziećmi celebrował swój dzień. Należy tutaj wspomnieć, że 25 listopada na całym świecie obchodzony jest dzień pluszowego misia. Zabawka ta od prawie 120 lat towarzyszy dzieciom pod każdą szerokością geograficzną, ciesząc zarówno tych najmłodszych, jak i tych nieco starszych. Dlatego w piątek 22 listopada nasze Przedszkolaki również włączyły się w misowe zabawy tańce, czy zabawy z kodowaniem. Na koniec wszyscy chóralnie zaśpiewaliśmy Misiowi ,,Sto lat...".

Czytaj więcej...

Wyszukiwarka